Általános Iskola

Az általános iskola részcéljai tanulásban akadályozott tagozaton

  • A tanulók számára elsajátítható műveltségtartalom specialitásokból adódó készségszintű megalapozása,
  • A feladat- és szabálytudat erősítése.
  • Törekvés a továbbtanulásra, az élethosszig tartó tanulás megalapozására, a szakmaszerzésre.
  • Olyan kompetencia alapú iskolai gyakorlat kialakítása, amely biztosítja a tanulók számára a minél szélesebb körű tapasztalatszerzést, napi tevékenységek gyakorlását, ismereteik elmélyülését és alkalmazását a mindennapi életben.
  • Olyan praktikus, értékorientált, gyakorlatorientált ismeretek nyújtása, mely segíti az önálló életvezetés, tudatos családalapítás tervezését, segíti az egészséges életmód kialakítását, az önfenntartás megvalósulását
  • Pályaorientáció segítése, átgondolt pályaválasztás, munkaerőpiaci megjelenésre felkészítés a nem tovább tanuló tanítványok esetében.
  • Az iskolán kívüli társas kapcsolatok erősítése.
  • A szocializáció segítése a lemorzsolódás csökkentésének prevenciójához.
  • A fenntartható fejlődés és ÖKO szemlélet kialakítása

Az általános iskola részcéljai értelmileg akadályozott tagozaton

Az értelmileg akadályozott tanulók nevelésének-oktatásának célja a minél önállóbb, harmonikus életvezetésű felnőtté válás. Általánosságban ez az egyéni képességek, adottságok maximális feltárását, aktiválását jelenti a lehető legjobb adaptáció és önállóság érdekében. Ennek alapja a gyengébb és/vagy sajátos rajzolatú kognitív képességek, a szociális és kommunikációs adottságok fejlesztése a korrekció és kompenzáció elvének figyelembevételével.
Tanulóink várható életformája egész életen át valamilyen támogató közösségi szolgáltatáshoz kapcsolódik. Ahhoz, hogy ezeken a kereteken belül a lehető legönállóbb, az adott társadalmi berendezkedésben elfogadott normák szerinti teljes életet élhessenek, több szempontot is kiemelten kell kezelnünk.
Tanulóinknál kiemelt feladat annak megtanítása, hogy ismerje fel és tudja kifejezni saját érzelmeit, legyen tisztában saját erősségeivel és ismerje fel saját határait, bizonytalanságait. Ehhez igazodóan legyen képes segítséget kérni és elfogadni, ehhez ismerje meg környezetében a segítő személyek körét, az érdekképviseleti szerveket.
Az oktatás terén a megszerzett tudás várható hasznosulása, praktikus előnye, valamint a minél szélesebb körű tájékozódás, az azonos ismeretanyaghoz való hozzáférés joga együttesen kell, hogy érvényesüljön.
A nevelésben egyaránt fontos szempont a társadalmi konszenzuson alapuló normákhoz, írott és íratlan szabályokhoz való alkalmazkodás, a társas érintkezésekben az együttműködő, alkalmazkodni képes személyiség tulajdonságainak erősítése, valamint a tanuló saját életével kapcsolatos döntéseiben való aktív részvétel, az önrendelkezés, érdekérvényesítés képességének fejlesztése. Ezért kiemelt jelentőségű a beszélt és az írott nyelv használatának és befogadásának gyakorlása, fejlesztése tartalmi és formai, mennyiségi és minőségi szempontból egyaránt. Ahol jelentősebb akadályokba ütközik a szokásos csatornák alkalmazása,
mindenképp indokolt az augmentatív és alternatív kommunikáció lehetőségei közül az adott tanuló számára legmegfelelőbb kiválasztása és tanítása, így biztosítva a kommunikáció jelentőségének és lehetőségeinek megtapasztalását. A tanulók számára elsajátítható műveltségtartalom specialitásokból adódó készségszintű megalapozása, gyakorlati alkalmazása.

  • Beszéd, kommunikáció fejlesztése
  • A feladat- és szabálytudat kialakítása.
  • Önismeret, egészséges öntudat és társas kultúra fejlesztése.
  • Önellátás kialakítása, fejlesztése.
  • Az érdeklődés, az aktivitás, a tevékenység iránti igény játékos felkeltése, ébrentartása.
  • A közösségi tudat erősítése, az érzelmi élet gazdagítása.
  • Alapvető kultúrtechnikák elsajátítása.
  • A játék megszerettetése a tanulási helyzetekben, a szabályjátékok, a didaktikai játékok örömének megélése.
  • Gazdag élményanyag biztosítása az ismeretszerzéshez, a képesség, a tartós figyelem, a megtartó emlékezet fejlesztése.
  • Médiatudatosságra nevelés: A médiumok, a különféle közösségi oldalak, információk
    megismertetése során kiemelten szükséges a felelősségteljes használatra tanítás, ezáltal az esetleges abúzusok (visszaélések, kihasználások, bántalmazások) megelőzése, tekintettel arra, hogy az értelmi akadályozottsággal gyakran együtt jár a rejtett szándékok fel nem ismerése, a naivitás.
  • A tanulás tanítása, pályaorientáció: a tanulók felkészítése a készségfejlesztő iskolában történő továbbtanulásra.

Dátum: 2023. szeptember

Galéria

Intézményünk galériájában megtakintheti iskolai rendezvényeinket, foglalkozásainkat, ünnepségeinket...

Étkeztetés

Élelmezés szervező: tel.: 06/30 304-67-23, Központi telefonszám és email: 52/414-356 (26-os mellék) etkezes@diminfo.hu

tovább...

Elérhetőség

Debreceni Bárcszi G. EGYMI
4024 Debrecen, Budai Ézsaiás utca 2.


tovább...